Teraz Czytasz
Czy ból może być dobry?

Czy ból może być dobry?

Ból nie zawsze musi kojarzyć się chorobą. Ból świadczy czasem o dobrym kierunku zmian zachodzących w organizmie, zwłaszcza u osób, które czynnie uprawiają sport. Podpowiadamy, jak odróżnić ból dobry od bólu złego.

Ból nie zawsze jest zły. Nie zawsze świadczy o chorobie. Fakt, że trudno mówić o przyjemnym bólu w kontekście osoby, która nie ma skłonności masochistycznych. Nie jest też zjawiskiem pożądanym. Równocześnie może być przyczyną lekkiej euforii, podczas zajęć dających nam satysfakcję, na przykład podczas mocnego treningu, który przysłowiowo “daje nam w kość”.

Ból to sygnalizator zmian w organizmie

Uczucie bólu potrzebne jest człowiekowi do zachowania równowagi fizjologicznej. Organizm człowieka, dzięki procesom w nim zachodzącym, ma możliwość optymalnego reagowania i utrzymania procesów życiowych. Ból stanowi czynnik ostrzegający o tym, że w organizmie coś się dzieje, że skomplikowana i delikatna w gruncie rzeczy równowaga została zaburzona. Złym bólem nazwiemy ten, który powstaje w wyniku choroby czy urazu, powstający na skutek uszkodzeń tkanek. Taki ból sygnalizuje, że organizm wymaga leczenia czy długotrwałego odpoczynku. Dobry ból to pochodna wysiłku fizycznego, na przykład podczas intensywnego treningu, to sprawiają satysfakcję przysłowiowe “zakwasy”, gdzie człowiek wie, że pozwolił sobie na wysiłek, którego normalnie by się podjął.

Ból zły

Zły ból podczas treningu sportowego powstaje na skutek zbyt wielu uszkodzeń mikro ścięgien, stawów i mięśni. To ból, który świadczy nie o dobrym, intensywnym treningu, lecz o kontuzjach, na których powstanie rzutuje niewłaściwa technika wykonywania ćwiczeń, często połączoną ze zbyt dużym obciążeniem. Takie objawy, jak ocieranie czy strzelanie stawów, ból podczas ruchu to oznaka zaburzenia homeostazy wewnątrz organizmu. Kontuzjom i bólowi towarzyszy często stan zapalny i opuchlizna.

Ból dobry

Dobry ból, to ból tzw adaptacyjny. Pojawia się na skutek wysiłku fizycznego, do którego nasz organizm nie jest przyzwyczajony. Wówczas, na skutek ekstremalnego wysiłku zaczyna utleniać się glukoza, dostarczając mięśniom pracującym dodatkowej porcji energii. Utlenianie glukozy ma skutek uboczny, w mięśniach pozostaje mleczan, który powoduje objawy nazywane popularnie zakwasami. Jak zapobiegać zakwaszeniu po wysiłku? Roztrenować i wyciszyć mięśnie. Po intensywnym wysiłku powinien nastąpić trening o niskiej intensywności.

Ból adaptacyjny mięśni pojawia się najczęściej u osób  rozpoczynających przygodę z regularnymi treningami. Innym rodzajem bólu jest ból regeneracyjny u sportowców zaawansowanych, którzy odczuwają potrzebę nowych bodźców treningowych, zmian planów treningowych, zwiększeniu wysiłku w momencie, gdy dotychczasowy plan nie przynosi progresu. Ból sygnalizuje tutaj zmiany dostosowawcze organizmu. Mięśnie poprzez ból regeneracyjny włókien, naderwanych i uszkodzonych przez ciężki wysiłek, sygnalizują, że zmiany obciążeniowe są adaptowane.

Autor artykułu:
Artykuł przygotowało Centrum Terapii Zintegrowanej z Wrocławia zajmujące się min. leczeniem bólu poprzez fizjoterapię, osteopatię czy masaże.
Zobacz komentarze (0)

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.

© 2022 Stylowymag.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Przewiń w górę