Teraz Czytasz
Polscy projektanci – czyli jak ma się branża modowa po pandemii

Polscy projektanci – czyli jak ma się branża modowa po pandemii

Według raportu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu na skutek pandemii, w 2021 roku branża modowa odnotowała prawie 50-procentowe spadki sprzedaży. Związane jest to głównie z zamknięciem stacjonarnych punktów sprzedaży, które stanowią główny kanał dystrybucji odzieży w Polsce. Konsumenci wpisują w wyszukiwarkę internetową frazę: polscy projektanci sklep i znajdują oryginalne ubrania online. To wszystko dzięki zmianom, jakie zaszły w strukturze branży fashion w wyniku pandemii i wzroście sprzedaży e-commerce kosztem sklepów stacjonarnych.

Jak zmieniła się branża modowa w trakcie pandemii?

Wszyscy pamiętamy, jak szybko rozprzestrzeniający się koronawirus sprawił, że z dnia na dzień wielu przedsiębiorców straciło źródło dochodu i stanęło przed naglącym pytaniem: „Co dalej?”. Również polscy projektanci sklep znaleźli się w trudnej sytuacji. Moda służy głównie podczas wyjść – do pracy, na kawę, na zakupy – w czasach pracy zdalnej i lockdownu stała się zbytkiem. Większość okazji do przebywania w towarzystwie została wyeliminowana i do tego nie było wiadomo, na jak długo. Mowa tu nie tylko o braku okazji do ubrania wyjściowych rzeczy, ale i o kryzysowej sytuacji osób, które straciły pracę – a tym samym środki na nową odzież. Brak środków i brak konsumentów oznaczał wyrok na wiele butików i sklepów.

polskie marki

Jak poradzili sobie polscy projektanci?

W odpowiedzi na takie warunki liczne biznesy modowe przyłączyły się do akcji #wspierampl lub zaczęły deklarować przeznaczenie części dochodów ze sprzedaży na cele charytatywne związane z pandemią. W ten sposób wpływali na zwiększenie obrotów swoich przedsiębiorstw. Polscy projektanci, którzy szybko reagowali na pojawiające się zmiany, w swoich kolekcjach zaczęli proponować wygodne ubrania, dresy, luźne bluzy i spodnie, które stały się oficjalnym dresscode lockdownu.

Ponadto, jak donosi raport PAIH z lutego 2021 roku – udział sprzedaży e-commerce w branży modowej wzrósł do 35,6 % z 17,4%, więc o ponad 100%. Wielu polskich projektantów sklep przeszło na online. Między innymi marka acephala wyszła z propozycją kolekcji dedykowanej przebywaniu w domowym zaciszu, zatytułowanej Insiders, w której użyto wygodnych materiałów i krojów sprzyjających swobodzie ruchów. Adrian Krupa natomiast w swojej jesienno-zimowej kolekcji 2020/2021 zatytułowanej Azyl, przykuwał szczególną uwagę do poczucia bezpieczeństwa i komfortu psychicznego, niezbędnych w czasach pandemii, które wyraził poprzez dobór materiałów.

Polscy projektanci

Jak sklepy online zmieniły doświadczenie konsumentów?

Po 2 latach od wybuchu pandemii zarysowują się konkretne trendy, a odpowiedzi jest więcej niż pytań. Jak mówią eksperci, firmy modowe, które jeszcze przed pandemią inwestowały w rozwój sklepu online, miały podczas pandemii miękkie lądowanie. Choć dochody ze sprzedaży online nie zamortyzowały w 100 procentach strat z handlu detalicznego, stanowiły grunt, od którego można się szybciej odbić. Swojego rodzaju sukces e-commerce w branży modowej sprawił, że polscy projektanci sklep przenieśli część swojej sprzedaży na ten kanał.

Wraz ze zwiększeniem sprzedaży w sklepach online, zmieniły się także przyzwyczajenia konsumentów. W trakcie pandemii użytkownicy przekonali się, że kupowanie przez Internet jest bezpieczne, szybkie i wygodne. Wiele sklepów coraz częściej inwestuje w rozwój działów e-commerce i dysponuje aplikacjami, ułatwiającymi poruszanie się po stronie, śledzenie zamówień, czy statusu sprzedaży. Z tego względu smartfony stały się prawdziwym centrum dowodzenia, jeśli chodzi o zarządzanie zakupami, a użytkownicy coraz bardziej biegli w posługiwaniu się nimi. Zamówione ubrania od polscy projektanci sklep można przymierzyć i odesłać jeśli rozmiar okaże się nieodpowiedni, czy jeśli towar przyjdzie uszkodzony, a dzięki zabezpieczeniom transakcji, zwrot środków jest bezproblemowy.

Prognozy na przyszłość

Jak pokazało doświadczenie z czasów pandemii, utrzymywanie 2 kanałów sprzedaży stanie się standardem. Według raportu przygotowanego przez Arvato Bertelsmann, kanały online i offline będą się płynnie przenikały. Wielu konsumentów, kupując odzież polskich projektantów sklep, lubi wybierać opcję odbioru w punkcie stacjonarnym. Taki model jest korzystny z punktu widzenia konsumenta, nie musi płacić za przesyłkę, może sprawdzić, czy ubranie pasuje, a w razie potrzeby zrobić zakupy na miejscu.

Zobacz komentarze (0)

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.

© 2024 Stylowymag.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Przewiń w górę