Teraz Czytasz
Nadmierna senność – jakie mogą być przyczyny

Nadmierna senność – jakie mogą być przyczyny

Przewlekłe zmęczenie, spadki energii i potrzeba drzemki w ciągu dnia to sygnały, które mogą budzić niepokój. Szczególnie sezon jesienno-zimowy, może powodować obniżenie nastroju i większe chęci na leniuchowanie. Jakie mogą być przyczyny nadmiernej senności w ciągu dnia?

Dlaczego sen jest ważny?

Mawia się, że przesypiamy 1/3 swojego życia, jednak bez właściwej regeneracji organizm ludzki nie byłby w stanie funkcjonować. Sen jest naturalnym procesem fizjologicznym, w którego trakcie dochodzi do wielu działań naprawczych. Odpowiednia ilość i jakość snu będzie miała przełożenie na prawidłową pracę mózgu, zdolności kognitywne, pamięć i koncentrację. Nocny odpoczynek to czas, kiedy zachodzą także biologiczne procesy regeneracji narządów i tkanek.

Każdy, kto ma za sobą nieprzespaną noc, wie, że na drugi dzień zarówno poziom energii, jak i zdolności umysłowe są znacznie obniżone. Jedna nieprzespana noc będzie oczywiście odczuwalna dnia następnego, jednak poważnym problemem może być przewlekły niedobór snu. Co dzieje się w organizmie, kiedy zaburzony zostaje nocny odpoczynek?

Niedobór snu – konsekwencje:

  • obniżony nastrój, stany depresyjne, zaburzenia lękowe;
  • słabsze zdolności poznawcze, trudności w uczeniu się i zapamiętywaniu;
  • zaburzenia pracy serca, podwyższone ciśnienie tętnicze krwi, arytmia;
  • zwiększone ryzyko wystąpienia incydentów sercowo-naczyniowych jak zawał mięśnia sercowego czy udar;
  • zwiększone łaknienie, szczególnie chęć na słodkie;
  • obniżenie wydolności fizycznej, szybka męczliwość;
  • obniżenie odporności organizmu, zwiększenie podatności na infekcje.

Przewlekły niedobór snu podwyższa także ryzyko występowania chorób o podłożu metabolicznym takich jak cukrzyca typu 2, otyłość czy choroby układu krążenia. W skrajnych sytuacjach deficyt snu może prowadzić do przedwczesnej śmierci.

Jakie są przyczyny nadmiernej senności?

Nadmierna senność w ciągu dnia, wynikająca z zaburzeń snu to bardzo poważny problem w krajach wysokorozwiniętych. Szybkie tempo życia, nadmierny stres, niewłaściwa dieta, brak kontaktu z przyrodą będą wpływać na niedobory w zakresie nocnej regeneracji. Taki tryb życia będzie wpływał na obniżenie odporności, pogorszenie stanu zdrowia i zwiększenie zapadalności na choroby.

Jakie są przyczyny nadmiernej senności w ciągu dnia?

  1. Cukrzyca, podczas której dochodzi do nagłych spadków glukozy we krwi, co będzie powodować nadmierną senność. Najczęściej taka sytuacja ma miejsce po obfitym posiłku, bogatym w węglowodany proste;
  2. Niedokrwistość, inaczej anemia wynika z niedoborów składników odżywczych, głównie żelaza. Niski poziom hemoglobiny będzie wpływał, na słabe dotlenienie i odżywienie tkanek, przez co czujemy się osłabieni i senni.
  3.  Choroby tarczycy, szczególnie niedoczynność tego organu bardzo często objawia się obniżeniem nastroju i nadmierną sennością, bez względu na czas snu. Hormony tarczycy uczestniczą w regulacji metabolizmu a w przypadku ich niedoboru, obserwuje się zaburzenia łaknienia, ciągłe uczucie zimna i przewlekłe zmęczenie.
  4. Przewlekły stres jest bardzo częstą przyczyną zaburzeń snu. Nadmierna aktywacja mózgu, natłok myśli i obciążenie codziennymi problemami, będzie powodować bezsenność. Dodatkowo stres będzie zwiększał produkcję wolnych rodników i tym samym aktywował do pracy układ immunologiczny.
  5. Choroby psychiczne są bardzo wiązane z zaburzeniami snu. Szczególnie depresja, której towarzyszy obniżenie nastroju i właśnie nadmierna senność. Często za zwiększoną potrzebę snu są odpowiedzialne leki z grupy benzodiazepin, które są podawane w zaburzeniach lękowych i schizofrenii. Mają one za zadanie wyciszyć układ nerwowy i pozwolić mózgowi odpocząć.

Nadmierna senność – jak z nią walczyć?

Przede wszystkim należy znaleźć przyczynę ciągłego zmęczenia. Warto udać się do lekarza, który zleci podstawowe badania krwi i moczu. Już z samej morfologii będzie można wiele wyczytać i chociażby wyeliminować anemię lub przewlekłą infekcję, która osłabia organizm. Warto też zadbać o zdrowy styl życia, który będzie wpływał na funkcjonowanie ustroju.

Co jeszcze można zrobić, by spać lepiej?

  • Zadbaj o zdrową dietę.

Organizm zasilony we wszystkie składniki odżywcze, będzie pracował na pełnych obrotach. Wybieraj produkty naturalnego pochodzenia, nisko przetworzone, najlepiej ekologicznego pochodzenia. Nie wiesz jak samodzielnie bilansować dietę? Skorzystaj z oferty cateringu dietetycznego w Gdyni, Olsztynie czy innych miastach, które zapewniają dowóz diety pudełkowej pod same drzwi.

  • Zadbaj o higienę snu.

Warto udać się na nocny spoczynek nie później, niż 22.00, aby zapewnić organizmowi optymalne wydzielanie melatoniny. Śpij w całkowicie zaciemnionym i wyciszonym pomieszczeniu. W sypialni musi też panować odpowiednia temperatura.

Ogranicz przed snem kontakt ze światłem niebieskim. Unikaj oglądania telewizji i zrezygnuj z używania smartfona na około 2 h przed snem.

Zobacz komentarze (0)

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.

© 2019 Stylowymag.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Przewiń w górę