Urządzenia mobilne stały się powszechne, a ich internetowe funkcje są równie ważne co telefoniczne. Smartfony i tablety opanowały polski rynek i wydaje się, że skutecznie zaczynają wypierać komputery i laptopy w wielu aspektach korzystania z internetu. Czy w najbliższej przyszłości będzie to również dotyczyło coraz bardziej popularnych w Polsce zakupów internetowych?
Zakupy mobilne – nieograniczone możliwości
Powszechności smartfonów oraz przede wszystkim ich wielofunkcyjność w połączeniu z najnowszymi systemami płatności internetowych powoduje, że przed ich użytkownikami otwierają się nieograniczone możliwości. Telefon komórkowy nie jest już tylko telefonem – środkiem komunikacji, ale narzędziem niezbędnym do wielu codziennych zadań. Wyszukiwanie informacji, wydarzeń i miejsc, wysyłanie maili, robienie zakupów, wykonywanie przelewów i płatności to tylko niektóre z nich. Za wszystkie te funkcje odpowiedzialne są aplikacje, które użytkownik dobiera według swoich potrzeb.
Aplikacji mobilnych jest bardzo wiele w każdej właściwie kategorii. Jednak na szczególną uwagę zasługują bardzo ostatnio popularne aplikacje e-commerce umożliwiające mobilne zakupy on-line.
Najwięksi gracze na rynku zakupów on-line
Czołówkę aplikacji mobilnych umożliwiających zakupy on-line otwierają marki, które już od wielu lat dominują w sieci. Dla portali takich jak Zalando czy Allegro aplikacja mobilna to dodatek do głównego nurtu działalności. Czy to słuszna droga? Wydaje się, że tak – każda z nich ma kilka milionów mobilnych użytkowników. Nie dziwi więc fakt, że tym tropem podążyło większość popularnych marek takich jak H&M czy Zara. Również aplikacje mobilne portali takich jak porównywarki cen (np. Ceneo) czy ogłoszenia drobne (np. OLX.pl) stają się coraz bardziej popularne wśród użytkowników smartfonów. Niemniej trudno im się równać z gigantami takimi jak aplikacje Wish czy Geek, które umożliwiają zakupy o zasięgu globalnym. Nie powstały one w ramach przeniesienia działalności typowego sklepu lub portalu internetowego w obszar mobilny. Są projektami skierowanymi głównie do użytkowników urządzeń mobilnych. Ich niezaprzeczalny sukces, w postaci milionów użytkowników, zwiastuje być może początek nowej ery – zakupów mobilnych.
Aplikacje szyte na miarę
Mobilny e-commerce ciągle ewoluuje. Wydaje się, że kolejny etap to aplikacje skierowane do użytkowników zainteresowanych określoną kategorią produktów. Na przykład aplikacja Mama – przemyślane zakupy lub Home – elementy wystroju wnętrz oferują produkty tylko z określonego obszaru. Ta specjalizacja ma pomóc w dopasowaniu aplikacji do potrzeb użytkownika i jego indywidualnych preferencji oraz skrócić czas poszukiwań odpowiedniego produktu. Ta forma przedstawienia oferty sklepów internetowych to krok do przodu w rozwoju e-commerce przede wszystkim w aspekcie interakcji z użytkownikiem. Wybierając na przykład aplikację Pomysłowe.pl – Prezenty użytkownik otrzymuje skompresowany pakiet pomysłów na prezent pasujących do okazji oraz wieku i płci obdarowywanego, a także możliwość ich bezpośredniego zakupu. Z kolei twórcy aplikacji takie jak Fancy czy Etsy stawiają sobie za cel prezentację ładnych, designerskich i modnych produktów, które bez końca mogą przeglądać ludzie, dla których Zakupy to niemal dyscyplina sportowa.
Artykuł został przygotowany we współpracy z firmą Pomysłowe.pl – Prezenty twórców aplikacji na androida. |