Teraz Czytasz
Co warto wiedzieć o żylakach?

Co warto wiedzieć o żylakach?

Żylaki są chorobą, która powstaje latami – zazwyczaj pacjenci „pracują” na nie przez dłuższy czas. Dowiedz się, kto jest zagrożony rozwojem żylaków, jak ich uniknąć i co zrobić, kiedy już się pojawią.

Żylaki – choroba biurowa

Żylaki to choroba układu krążenia. Krew, zamiast krążyć w żyłach głębokich i powracać do serca, rozlewa się w naczyniach powierzchownych. Są widoczne gołym okiem w postaci wypukłych, niebieskich zmian. Najczęstszą przyczyną powstawania żylaków jest przebywanie przez długie godziny w jednej pozycji: siedzącej lub stojącej. Do ich rozwoju przyczynia się również otyłość, a nawet zaparcia. Niekiedy do powstawania zastojów w żyłach może dochodzić na skutek zmian hormonalnych: ciąży czy menopauzy. Żylaki występują częściej u kobiet.

Objawy żylaków, czyli kiedy do lekarza?

Zazwyczaj najpierw pojawia się charakterystyczne uczucie ciężkości nóg, które nasila się w drugiej połowie dnia. Z czasem towarzyszy mu obrzęk w okolicy kostek, niekiedy także świąd skóry i mrowienie łydek. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek zmian należy jak najszybciej udać się do chirurga naczyniowego. Ile kosztuje wizyta u specjalisty? Przykładowo, cena konsultacji z chirurgiem naczyniowym w Warszawie to 200-250 złotych.

Oprócz konsultacji ze specjalistą, wskazane są zmiany w życiu codziennym. Dobrze jest zadbać o ruch (wystarczą spacery 20-30 minut dziennie), odpoczywać z nogami uniesionymi do góry oraz zrezygnować z gorących kąpieli na rzecz chłodnych pryszniców. Jeśli mamy nadmiarowe kilogramy, należy rozważyć dietę i wprowadzenie regularnych treningów pozwalających odzyskać prawidłowy wskaźnik BMI.

Zapobiegaj żylakom już dzisiaj

Żylaki dotyczą najczęściej osób powyżej 50. roku życia, jednak coraz częściej diagnozowane są również u młodszych. Wpływa na to siedzący tryb życia, brak nawet umiarkowanej aktywności fizycznej i nieodpowiednia dieta. Zdecydowana większość sportów sprzyja zachowaniu zdrowia nóg, jednak osoby, u których występują uwarunkowania rodzinne w kierunku żylaków, powinny unikać takiej aktywności jak surfing, narciarstwo czy trening siłowy. Sportami szczególnie dobrze wpływającymi na zdrowie żył jest za to pływanie, marsz, taniec, nordic walking, narty biegowe i jazda rowerem. Odpoczywając warto jest unosić nogi do góry. Po konsultacji z lekarzem można także wprowadzić suplementy z diosminą, które uelastyczniają naczynia krwionośne i je uszczelniają. Dobre rezultaty przynosi także stosowanie miejscowo maści z escyną i wyciągiem z kasztanowca.

Warto pamiętać, że chociaż żylaki to choroba kojarzona głównie z nogami, może ona dotyczyć także odbytu (hemoroidy), pochwy, macicy i przełyku. Zazwyczaj podstawowa przyczyna powstawania żylaków jest taka sama: stagnacja i nadmierny ucisk na zastawki w żyłach. Należy unikać sytuacji, w której żyły są szczególnie obciążane: parcia i wysiłku ponad siły. Konieczne jest odpowiednie nawadnianie organizmu i dbanie o prawidłowe ciśnienie krwi. W razie pojawienia się jakichkolwiek niepokojących objawów, należy udać się do lekarza pierwszego kontaktu, który skieruje Pacjenta na dalszą diagnostykę.

 

Artykuł partnerski

Zobacz komentarze (0)

Zostaw komentarz

Your email address will not be published.

© 2022 Stylowymag.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Przewiń w górę